Inga tandtroll ♡

I början av månaden hade Mira tid hos tandläkaren för sin första undersökning.
Vi var lite bekymrade över hur det skulle gå med tanke på brottningsmatcherna vi dagligen har här hemma i samband med tandborstningen. Haha. Men det gick riktigt bra. Moa-Louise ville hemskt gärna vara med så hon kunde hålla Mira i handen om hon skulle bli rädd, min stora omtänksamma tjej ♡

Vi fick träffa en jättetrevlig tandläkare, hon var lugn och lättsam.
Hon pratade om tandborstning, tips och råd vid kost- och dryckesvanor och lite allmänt innan hon fick ta sig en titt på Miras alla sex tänder. Hon öppnade givetvis inte munnen självmant men för att kunna skrika måste ju munnen vara öppen så då får man passa på ;)
Och allt såg mycket bra ut, hon hann till och med se att det var fler tänder på gång, skönt att höra det var ju verkligen på tiden.

Nu kommer hon inte få någon kallelse till tandläkaren förrän vid tre års ålder om inget händer.

Har ni bra rutiner för tandborstning?

Jag själv är ju förskonad från hål i tänderna, ja jag har aldrig någonsin haft hål. Så jag hoppas mina tjejer får ärva min goda kvalitet på tänderna.

Här nedan kan ni läsa några råd från sjukvårdsupplysningen när det kommer till tandvård hos små barn.

Mat som är bra för kroppen är oftast även bra för tänderna.

Fem viktiga kostråd för att få friska tänder hos barn:

Servera två huvudmål och 2-3 mellanmål om dagen som gör barnet mätt och tänderna den vila de behöver.
Vänj inte barnet vid söt dryck i nappflaska eller att låta hen ta med välling i sängen.
Vatten är en bra dryck mellan måltiderna eller om barnet är törstigt.
Undvik mat med tillsatt socker och sockra inte på gröt, fil eller liknande.
Begränsa godis och läsk till enstaka tillfällen.

0 kommentarer