Vad trädgården har att bjuda på ♥

 
Ja dessa vinbär är faktiskt från min syster trädgård, själva har vi inga vinbär tyvärr. Hade gärna haft både svarta och röda vinbär här hemma.
Men vi har mycket annat och vi har faktiskt verkligen försökt tagit till vara på allt annat som trädgården hade att bjuda på i år. Vi har ju inga mängder av någonting, men det finns lite av varje. Potatis och jordgubbar fick vi inga i år men vi får hålla tummarna för nästa år istället.
Hur som så passade jag på att norpa lite svarta vinbär hos min syster förra veckan och bestämde mig för att ge mig på att koka saft för första gången. Det blev bara en och en halv flaska men det är altid något.
 
Jag hittade en lätt och smidigt recept som jag följde så jag tänkte dela med mig av det.
 
Svartvinbärssaft

ca 3 liter vinbär
1,5 liter vatten
3 dl strösocker 
2 krm natriumbensoat per liter saft
 
Rensa och skölj vinbären och koka sedan upp dem med vatten i en kastrull

Låt bären rinna av genom en silduk
 
Häll den avrunna saften i en kastrull och koka upp den tillsammans med sockret och natiumbensoat.
 
Låt saften svalna och häll sedan upp den i flaskor.
 
 
 
 
Här näst tänke jag försöka göra ett ryck och ta tillvara på alla fina äpplen vi har fått. Funderar på att koka äppelmos faktiskt. Det vore kul att hinna med att ta sig en sväng i blåbärsskogen också men vi får se om det hinns med helt enkelt!
 
 
0 kommentarer