Olyckligt...

Våran fina Vallis blir mutad med knäckebröd av husse, först lite tveksam men sen gick det bra! Enligt förra ägaren äter han inte knäckebröd =)
 
Alla vet hur lätt en olycka sker och i fredags var olyckan ute hos oss i stallet, vilket ALDRIG är kul.
 Lillis ringde mig på kvällen i ren panik och skrek att jag var tvungen att komma, så i illfart åkte vi dit.
 
 Lillis hade kastade ut lite att äta till de stora hästarna och lagom när hon kom upp till stallet vände hon sig om för att kolla hästarna en sista gång, då hörde hon en ordentlig smäll, en av unghästarna (inte våran tack o lov) sparkade Valle rätt i pannan, Valle föll till marken och började krampa. Jag kan bara tänka mig paniken min syster kände. Usch va hemskt. Hon va helt säker på att han skulle dö. När hon kom springade fram till Valle som låg på marken blödde han från pannan där han fick smällen och under hakan där han troligen sparkat sig själv under själva krampande vilket givetvis gjorde att det hela såg ännu värre ut.
 
När han efter en stund vaknade till igen och reste sig flög samma unghäst på honom flera gånger och när vi kom ut till stallet visade han tydligt att han var rädd för henne och sprang undan, (först kunde bara Andreas gå fram, lite sött va att han tyr sig till husse :) ! )   Kan tycka det är lite konstigt betende, Valle är ju ändå äldst av dem alla och borde få bestämma i hagen utan protest, han är absolut ingen slagskämpe och utgör ju inget hot. Klart att det här var väldigt olyckligt hur stor är sannorlikheten liksom.
 
Nåväl nu går han iallafall ensam med Haminja och dom trivs jättebra ihop. Valle tyr sig jättemycket till henne och det känns skönt! Men nu kommer man bli jättenojjig att släppa ihop hästar i framtiden.
 
Vi ringde veterinären direkt när allt hände och pratade med en jourhavande veterinär från Flen, hon sa att trauma mot huvudet kan orsaka krampanfall hos hästar och att vi skulle avvakta. Det är ju ovanligt med kramp hos hästar, jag tror aldrig jag har hört någon som varit drabbad tidigare. Känner ni till hästar med krampanfall?
Nu är lilla Valle sjukskriven i 1,5-2 veckor, stackars, stackars lilla plutten!
 Vi har ju inte haft Valle särskillt länge i våra ägor men tänk så fort man tar dem till sig, vi älskar honom redan och vill ju absolut inte att något ska hända honom. Våran stora, fina kille!
 
Imorgon ska jag åka ut med lite krya-på-dig-godis till snuttisen! ♥
 
Häst med kramp
0 kommentarer