TTouch

Igår hade jag äran att få spednera dagen på Klubbarps hundklubb som ligger strax utanför Manntorp. 
  Jag hade anmält mig till en kurs med Riekje van Zanten som undervisar i det spännande ämnet TTouch.

TTouch eller Tellington touch är ett vänligt och respektfullt sätt att jobba med djur, som består av berörings- och rörelsetekniker. Ett helt nytt ämne för mig..och jag känner att jag verkligen vill dela med mig av detta. Jag hoppas lära mig mer i det här ämne..
 
Ttocuh innebär att djuret berörs med mjuka cirkulelformade rörelser. Det handlar inte om massage där man arbetar med musklerna utan Ttouch är neurologiskt och påverkar istället nervbanorna i kroppen som i sin tur aktiverar kroppens celler. Avsikten med TTouch är att aktivera funktionen av cellerna och väcka cellulär intelligens och på så sätt hjälper TTouch till att frigöra spänningar och öka kroppskännedom hos djuret,
  Det här måste utföras på ett speciellt sätt som man måste lära sig.

Metoden är utvecklad av den världskända djurexperten Linda Tellington-Jones. 

Tyvärr är inte metoden så jättekänd bland hundägare i Sverige ännu vad jag kan förstå. Däremot är metoden något mer omtalad av hästägare och hästtränare. Det finns dessvärre inte jättemycket att läsa om ämnet om man söker efter svenska resultat på nätet och väldigt,väldigt få böcker är översatta till svenska, jag kan faktiskt inte hitta en enda om ttouch på hund faktiskt..

 
Den här boken beskriver Ttouch på hästar och är översatt till svenska!! Den ska inhandlas till min boksamling så snart det bara går.. =)

Dagen igår bjöd på mycket spännande praktiska övningar som vi fick utöva både på varandra samt de medverkade hundarna. Vi fick lära oss olika ttouch som ex:

Cirkelrunda
- Molnleoparden
- Laman
- Tvättbjörnen

Svepning
- Noaks marsch
- Zickzack

Lyft
-Pytonlyft



Vi lärde oss även olika typer av "wraps". Ett sätt att svepa in hunden som kan jämföras med att linda filt på en baby. Kvinnor har vetat i åratal att besvärliga barn ofta kan lugnas genom att vara insvept i en filt. Det samma gäller våra hundar. Genom att lägga en kropplinda runt hunden kan man lugna den i otrygga situationer.
  Det finns till och med ett företag utvecklat vidare lindan till en "Thundershirt" lämplig att använnda på ex. åskrädda eller ljudkänsliga hundar.
  Sättet att linda hundarna kan också öka deras egen kroppsmedvetenhet.


Half-wrap och full-wrap


Det finns nästan hur mycket som helst att skriva om, jag hade en mycket lärorik gårdag som givetvis avslutades med att jag var tvungen att prova allt på mina egna hundar vid hemkomst! Även dom verkar gilla det! =)
  Bjuder kanske på fler bilder imorgon!

Nu är det dags för mig att skutta i säng!

Godnatt!

0 kommentarer